Registrér degSteg 1 av 4

Bli medlem av Fjord Club

Vår måte å sette pris på deg som reiser med Fjord Line. Fyll ut skjema for å bli medlem.

* Gyldig mobil-telefonnummer er påkrevd.
Eksempel: +47 900 00 000 eller +46 70 00 00 00 00

Fra fjortis med uren hud til gründer med egen hudpleieserie-bilde

Antall stemmer:

Fra fjortis med uren hud til gründer med egen hudpleieserie

Visste du at skuespiller Emma Watson bruker hudpleie som 20 år gamle Vemund Eldegard fra Førde har laget? Med naturlig hudpleie er nordmannen i ferd med å skape seg et navn i et enormt marked. Produktene hans får du tak i om bord!

Da Vemund var 15 år fikk han nok av alle kremer som lovet at acne og uren hud skulle forsvinne. Han kastet alt i søppelbøtta og bestemte seg for å lage egne produkter av naturlige ingredienser. «Operasjonen» startet hjemme på kjøkkenbenken i Førde. Da hadde han lest seg grundig opp på hva som brukes i produksjonen av ansiktspleie. Han satte seg inn i de kjemiske prosessene og deltok aktivt i diskusjoner i diverse fora på internett. Til slutt bestilte han rett og slett ingredienser fra forskjellige nettsider og gikk i gang med å blande.

– Det ble en slags hobby, forteller han.

Syntetiske ingredienser styrte han helt unna. Ingenting skulle være genmanipulert eller inneholde sprøytestoffer. Han ville bruke naturlig ingredienser, ikke fiskekollagen, knuste biller og fett fra saueskinn, som man ofte finner i andre produkter. Målet var å lage ansiktspleie som både var økologisk og som kunne møte veganske standarder.

Startet på kjøkkenbenken: Vemund Eldegard har gjort business ut fra eget behov etter milde og gode hudpleieprodukter. I dag kjøpes Elde-produkter av kunder over hele verden.

– Jeg begynte jo selvfølgelig å bruke det, og etter hvert ville jo andre også prøve. Venner og bekjente ble naturlig nok introdusert for produktene.

Lokalavisa fikk ballen til å rulle

På videregående skole studerte han medier- og kommunikasjon. Produksjonen hjemme på kjøkkenet ble derfor et naturlig tema å bruke tiden på da elevene skulle jobbe med en bedriftsidé.

– Det førte til at jeg startet en liten produksjon. Og så inviterte jeg lokalavisa. Det var det som satte i gang hele greia, sier han.

Lørdagen etter lanseringen var det nemlig den gang 16 år gamle Vemund som prydet førstesiden. I tillegg var det viet fire sider til ham på innsiden.

– Da kom bestillingene. Jeg kunne ikke backe ut da og Elde Cosmetics var i realiteten i gang, forteller han med et smil.

Lager alt i hjembyen Førde

I dag bor 20-åringen i Bergen sammen med kjæresten. Fabrikken og selve produksjonen foregår fremdeles i Førde. Elde-produktene er lansert i både Amerika og Norge. Kundene som bestiller produkter på nett er fra de arabiske landene, Europa og Amerika. Foreløpig er merket hans å finne i nærmere 50 butikker i Norge. Om bord på Fjord Lines MS Oslofjord, som seiler mellom Sandefjord og Strømstad, kan du også få tak i produktene hans. Han har også hatt et par såkalte «pop-up stores» i Oslo for å markedsføre produktene. Da har han selv vært til stede og laget produkter.

Elde Cosmetics AS har tre ansatte. Gründeren selv er én av dem. Han har med seg en markedsansvarlig og en person som hjelper ham å pakke varer på fabrikken.

– I tillegg har jeg rådgivere rundt meg. Kall dem gjerne mentorer, forteller Vemund.

Vil satse mer på kosmetikk: Foreløpig er det mest ansiktspleie i Elde-serien. Lip & cheek rush er det eneste kosmetikkproduktet. Elde planlegger å lage mer av sistnevnte, samt solpleie.

 

Styrer sin egen hverdag

20-åringen designer mye selv. Både designet av weben og design av produkter og emballasje. Han styrer også sosiale medier.

Den unge bedriftseieren er fast bestemt på at produksjonen av Elde-produktene skal skje i Norge. Han er ikke interessert i å  gjøre som mange andre store merker – finne et billigst mulig produksjonsland.

Samtlige Elde-produkter er kontrollert for konserveringsmidler og bærer merket «cruelty free and vegan». Fremdeles bruker Vemund mye tid på produktutvikling.

Han får stadige tilbakemeldinger fra kunder som velger Elde-produkter fordi de har hypersensitiv hud, eksem, arr eller kviser.

Tilbakemeldingene har ført til at kolleksjonen om litt blir utvidet med både solpleie og flere kosmetikk-produkter. I dag er det nemlig bare ett kosmetikkprodukt i Elde-serien: «Lip & cheek rush».

Opptatt av hvordan han ser ut

Det sier seg jo selv at kremene Vemund lager fungerte veldig godt på hans egen hud. Når han blir utfordret på å gi hudpleieråd til andre, er han ikke vanskelig å få i tale: Bruk en maske eller peeling hver dag for å fjerne døde hudceller. I tillegg må det en god dagkrem til, en som tilfører fukt. Denne kremen skal ikke tette porene.

For litt eldre personer, som velger anti-age-produkter, anbefaler han å bruke peeling, øyekrem og ansiktskrem med solbeskyttelse.

Sverger til eget merke: Vemund selv bruker bare egne produkter og håper at enda flere vil oppdage de veganske og økologiske produktene hans.

 

Samtidig som han er opptatt av å bruke parfymefri og milde produkter, mener han også at det generelle kostholdet spiller en viktig rolle for å skape en balanse i huden.

– Jeg er veldig opptatt av hvordan jeg ser ut og av hva jeg putter i meg. Næringsinnholdet i maten jeg spiser, sjekker jeg for eksempel alltid.  Også har jeg redusert inntaket av både sukker og hvetemel. Samtidig er jeg i fysisk aktivitet, forteller han.

Når han tenker tilbake på det han har fått til siden oppstarten på kjøkkenbenken hjemme i Førde, kan han ikke være annet enn takknemlig. Og stolt.

– Jeg er selvfølgelig veldig stolt over det jeg har fått til, sier 20-åringen, som ikke er særlig opptatt av at søkelyset rettes på ham som person.

Produktene er alt!